30اکتبر 2023- بر اساس تحقیقات دانشگاه Surrey، انسولین icodec- یک انسولین پایه یک بار در هفته برای درمان دیابت نوع 1- این پتانسیل را دارد که در مدیریت این بیماری به اندازه درمان‌های روزانه با انسولین پایه مؤثر باشد. نتایج فاز سوم این کارآزمایی بالینی یک ساله می تواند آینده مراقبت از دیابت را متحول کند و به میلیون ها نفر کمک کند تا بیماری خود را بهتر مدیریت کنند.

در طول این مطالعه ی پیشگامانه، دانشمندان در 12 کشور در 99 سایت به رهبری پروفسور دیوید راسل جونز از دانشگاه Surrey، کارآیی و ایمنی تزریق انسولین بازال یا پایه هفتگیicodec (نوع طولانی مدت انسولین) را آزمایش کردند و آن را با تزریق روزانه ی انسولین پایه دگلودک در بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 1 مقایسه نمودند. در هر دو گروه از انسولین کوتاه‌اثر برای پوشش وعده‌های غذایی استفاده شد.

نتایج این آزمایش در مجله The Lancet منتشر شد.

پروفسور دیوید راسل جونز، استاد دیابت و غدد درون ریز در دانشگاه Surrey و مشاور بنیاد رویال سوری، می گوید: بسیاری از مردم مدیریت یک بیماری طولانی مدت مانند دیابت را بسیار دشوار می دانند و از عدم تزریق برخی از وعده های این انسولین حیاتی گزارش می دهند.

تزریقات فراموش شده می تواند بر کنترل قند خون تأثیر بگذارد و عدم ثبات در درمان با افزایش نرخ کتواسیدوز دیابتی مرتبط است- یک عارضه جدی این بیماری که می تواند تهدید کننده زندگی باشد. تولید انسولین پایه با تزریق هفتگی، با کاهش دفعات تزریق روزانه ی انسولین می تواند بار درمان را برای برخی از افراد مبتلا به این بیماری کاهش دهد و کنترل قند خون آنها را بهبود بخشد.

دیابت نوع 1، زمانی رخ می دهد که بدن نتواند به اندازه کافی هورمون انسولین تولید کند و باعث می شود سطح گلوکز (قند) در خون بسیار بالا برود و خطر ابتلا به بیماری های قلبی، چشمی و کلیوی را افزایش دهد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اثربخشی icodec، دانشمندان 582 شرکت کننده مبتلا به دیابت نوع 1 را انتخاب کردند. شرکت کنندگان به دو گروه تقسیم شدند. افراد گروه اول تزریق آیکودک(700U/ml)  را یک بار در هفته و افراد گروه دوم تزریق روزانه ی دگلودک (100 U/ml) را انجام دادند، هر دو در ترکیب با آسپارت، یک انسولین کوتاه‌اثر در زمان غذا.

پس از 26 هفته، دانشمندان دریافتند که سطحHbA1c (پروتئینی در گلبول‌های قرمز خون که گلوکز به آن متصل می شود و نشانگر جهانی برای کنترل کلی دیابت) در افرادی که icodec مصرف کرده بودند از میانگین 7.59 درصد در ابتدا به میانگین تخمینی 7.15 درصد کاهش یافته و برای degludec، میانگین سطح HbA1cاز 7.63 درصد به 7.10 درصد کاهش یافته است. تفاوت درمان تخمین زده شده بین آنها 0.05% است، که هم ارزی iodec نسبت به degludec را تایید می کند، اما با کاهش قابل توجه دفعات تزریق برای بیماران.

دانشمندان همچنین نرخ های بالاتری از اپیزودهای هیپوگلایسمی (سطوح غیرطبیعی پایین قند خون) را در گروه icodec در مقایسه با degludec شناسایی کردند. با این حال، علیرغم این موضوع، دانشمندان خاطرنشان کردند که بروز اپیزودهای هیپوگلایسمی در هر دو گروه کم بود، و بیشتر اپیزودها فقط به تجویز خوراکی کربوهیدرات نیاز داشتند. برای icodec، مدت زمان قند خون کمتر از 3.0 میلی مول در لیتر در آستانه ی اهداف بین المللی توصیه شده در هفته های 22 تا 26 و کمتر از اهداف توصیه شده در هفته های 48 تا 52 بود.

پروفسور راسل جونز افزود: آنچه که ما دریافتیم این است که اثربخشی تزریق icodec یک بار در هفته در کاهش HbA1c پس از 26 هفته، با تزریق یک بار در روز دگلودک، مشابه است. با این که در رژیم درمانی با icodec نرخ هیپوگلایسمی کمی بالا بود، ما به این نتیجه رسیدیم که این انسولین جدید ممکن است در کاهش بار تزریق انسولین پایه روزانه برای بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 نقش داشته باشد.یافته‌های ما بسیار امیدوارکننده است، اما به تجزیه و تحلیل بیشتر داده‌های حاصل از پایش مداوم قند خون و مطالعات دنیای واقعی نیاز داریم.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2023-10-weekly-insulin-effective-diabetes-daily.html